گروه استان‌های خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا اسفند ۱۳۶۷ به‌عنوان یکصد و یکمین واحد دانشگاهی به تصویب هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی رسید و فعالیت خود را از نیمسال نخست تحصیلی ۶۹-۶۸ آغاز کرد و اکنون یکی از واحدهای بسیار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و بزرگ‌ترین قطب آموزش عالی شهرضا است.

این واحد دانشگاهی با هدف توسعه آموزش عالی در منطقه و برقراری ارتباط پویا و همه جانبه با صنعت در زمینه تربیت نیروی متخصص مورد نیاز کارخانه‌ها و صنایع و توسعه پژوهش‌های علمی کاربردی، ارتقای سطح فناوری و بسط فرهنگ اسلامی فعالیت می‌کند.

واحد دانشگاهی شهرضا در بخش آموزش عالی تحقیقات و فناوری با استفاده از استادان مجرب و تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی برای حل مشکلات صنعت از طریق کاربردی کردن پروژه‌های تحقیقاتی، دستیابی به فناوری‌های جدید و بومی‌سازی فناوری‌ها و… با بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی، پژوهشی، ورزشی، فرهنگی و رفاهی، یکی از پیشروترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌ها در استان اصفهان است.

خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به این شاخص‌های برتر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با عبدالرضا باقی سرپرست این واحد دانشگاهی درباره تازه‌ترین فعالیت‌ها، اقدامات، دستاوردها و برنامه‌های دانشگاه در حوزه آموزشی و پژوهشی گفتگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا در حوزه آموزش چه فعالیت‌هایی را برای سال تحصیلی جدید در دستور کار دارد؟

باقی: در قسمت آموزش، اولویت واحد دانشگاهی شهرضا و تقریباً همه واحدهای دانشگاهی در کشور موضوع جذب دانشجو، تکمیل پروسه جذب دانشجو، مسلط شدن بر سامانه آموزشیار، آگاهی و آشنایی از همه ظرفیت‌های این سامانه، انتقال اطلاعات دانشجویان به این سامانه و برگزاری هرچه بهتر و باکیفیت‌تر کلاس‌های غیرحضوری است که به‌صورت برخط اجرا می‌شود.

یکی از کارهایی که در حوزه آموزش در دست اقدام است، پیگیری جدی وضعیت دانشجویانی بوده که دارای وقفه تحصیلی هستند. در واحد دانشگاهی شهرضا اسامی دانشجویان دچار وقفه و توقف تحصیلی از سال ۹۰ تاکنون را در مقطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری استخراج کرده و با تشکیل تیمی در حال بررسی هستیم تا ببینیم چه تعداد از این دانشجویان با برگشت به تحصیل می‌توانند مسیر تحصیلی خودشان را کامل کنند.

دانشجویان دچار وقفه و توقف تحصیلی اگر مشکلاتی ازنظر مالی، آموزشی و گروه آموزشی داشته باشند را برطرف کرده و کار نیمه‌تمام آنان را به سرانجام و فرجامی خوب می‌رسانیم.

آنا: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا در حوزه پژوهش چه برنامه‌هایی دارد؟

باقی: در حوزه پژوهش برگزاری کرسی‌های نقد و نظر بر مبنای کتب استادان در قالب بخشنامه کرسی‌ها را برای استادانی که کتاب تألیف کرده و به چاپ می‌رسانند؛ اما این کتاب‌ها در هیچ محفلی به محک نقد و نظر گذاشته نمی‌شود در دستور کار داریم.

یکی از برنامه‌های جدی این واحد دانشگاهی این است که با حضور داوران و مؤلف کتاب و سایر استادان علاقه‌مند و دانشجویان، این کرسی‌ها نقد و نظر برگزار شده و این کتاب هم معرفی شود، تا قوت‌ها و کاستی‌های آن نشان داده شود که در چاپ‌های بعد این کتاب دقیق‌تر، کامل‌تر و با اشکالات کمتری به چاپ برسد.

اقدام بعدی راه‌اندازی قریب‌الوقوع دو واحد علمی-تحقیقاتی است که این واحدهای علمی-تحقیقاتی در ادامه مسیر به شرکت دانش‌بنیان تبدیل خواهند شد. یکی از این واحدها واحد فناور عصاره‌گیری از گیاهان دارویی بوده و با توجه به داشتن مزرعه گیاهان دارویی و رشته گیاهان دارویی در این واحد دانشگاهی ایجاد این واحد علمی تحقیقاتی ضروری بود.

راه‌اندازی سلامتکده طب سنتی

واحد فناور عصاره‌گیری از گیاهان دارویی با تلاش و حضور دو نفر از دانشجویان فارغ‌التحصیل و هدایت و نظارت یکی از استادان گروه شیمی در دست انجام است. بخش عمده‌ای از کار پیش رفته و در آینده نه‌چندان دور راه‌اندازی و به مرحله تولید می‌رسد.

برنامه در حال انجام دیگر این واحد دانشگاهی در حوزه پژوهش راه‌اندازی سلامتکده طب سنتی است که این سلامتکده در جنوب استان می‌تواند منحصربه‌فرد باشد. صحبت‌های اولیه انجام شده و باید با برخی از افراد بیرون دانشگاه مشارکت‌ها و تفاهم‌هایی انجام شود.

مشارکت‌های شفاهی و تفاهم‌ها صورت گرفته؛ اما کرونا کار را کُند کرده و باعث شد که این سلامتکده در آن زمان تعیین‌شده، راه‌اندازی نشود. قطعاً این سلامتکده در یکی از ساختمان‌های بلااستفاده دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا عملیاتی خواهد شد و دانشگاهیان و شهروندان شهرضا و شهرهای اطراف شهرستان شهرضا از خدمات این سلامتکده استفاده خواهند کرد.

راه‌اندازی آزمایشگاه میکروب‌شناسی از دیگر برنامه‌های این واحد دانشگاهی است که در ادامه به شرکت دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد. مجوزها و تأییدیه‌ها گرفته شده، داخل آزمایشگاه و مورد تأیید قرار گرفته و یکی دو ماه دیگر استارت این کار زده می‌شود که این آزمایشگاه می‌تواند برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرستان، شهرهای اطراف و حتی جنوب استان منشأ خدمات بسیار مؤثر و خوبی باشد.

مولدسازی امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی

یکی دیگر از برنامه‌های در حال پیگیری این واحد دانشگاهی در حوزه پژوهش، ریشه‌یابی وضعیت استادانی است که دارای رکود علمی ازنظر مرتبه علمی، پژوهشی و تحقیقی هستند. امیدواریم به نتایج خوبی در این حوزه برسیم و واقعاً اگر مشکلی برای این استادان از جانب دانشگاه است، رفع شود تا این همکاران مدارج و امتیازات لازم را کسب کرده و از این وضعیت خارج شوند.

یکی از اقداماتی که به‌صورت جدی در حوزه پژوهش در حال پیگیری آن هستیم، مولدسازی امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی است که از طریق راه‌اندازی دفتر خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی در این ترم اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

هدایت پایان‌نامه‌ها در رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا به سمت عنوان‌های مورد نیاز کشور در حوزه علوم انسانی، علوم پایه و علوم فنی-مهندسی از دیگر اقدامات این واحد دانشگاهی در حوزه پژوهش است.