ردکردن این

راه‌آهن خواف-هرات پیوند دو کشور ایران و افغانستان را مستحکم‌تر می‌کند

رئیس‌ جمهور گفت: روابط ما با کشور افغانستان از طریق دل‌ها، اندیشه، فرهنگ‌ها و رفتارها و تلاش‌ها بوده و امروز ریل راه‌‌آهن خواف - هرات این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف-هرات که با حضور رئیس‌جمهور افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به‌عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

روحانی گفت: امروز به‌عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت افغانستان و ایران است. روابط ما از طریق دل‌ها، اندیشه، فرهنگ‌ها و رفتارها و تلاش‌ها بوده است و امروز ریل راه‌آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: امروز، روزی توأم با شادمانی برای دو دولت افغانستان و ایران است و من به سهم خودم بسیار خوشحالم که گرچه نشد به خاطر شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار همدیگر و حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم ولی از طریق فضای مجازی این افتتاح بزرگ را با فرمان دو رئیس‌جمهور شاهد خواهیم بود و مطمئناً این روز به‌عنوان یک روز تاریخی برای ما فراموش ناشدنی است.

روحانی گفت: امروز یک روز تاریخی و به‌یادماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است. ۲۰ آذر سال ۹۹ یاد ما خواهد ماند. این تاریخ، تاریخ اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه‌آهن با اعدادی است که برای ما ایرانیان بامیمنت و مبارکی توأم است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما عدد ۲۰ را به‌عنوان نمره عالی و خوب و به کسی که می‌خواهیم بگوییم کار بسیار خوبی انجام داده است، می‌دهیم و امروز شاهد روزی هستیم که مقارن با ۲۰ آذر و همچنین دسامبر سال ۲۰۲۰ است؛ بنابراین این خط تاریخی ما با سه ۲۰ آغاز شده است.

وی خطاب به رئیس‌جمهور افغانستان گفت: روابط دو کشور ایران و افغانستان به‌عنوان دو کشور برادر، مسلمان، دوست و همسایه تنها از طریق هم‌زبانی نیست. بلکه از طریق همدلی هم است. به گونه‌ای که در شعری آمده است که همدلی از هم‌زبانی خوش‌تر است.

روحانی اظهار داشت: ایران و افغانستان امروز دارای هم‌سرنوشتی هستند و سرنوشت هر دو کشور یکی است. ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات، امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ماست و امنیت افغانستان امنیت ماست و ثبات در افغانستان به معنای ثبات ما و همه کشورهای منطقه است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ریشه روابط ایران و افغانستان در فرهنگ، تاریخ و زبان است و این موضوع مربوط به امروز نیست بلکه مربوط به هزاران سال پیش است و البته همسایگی ما یک انتخاب نیست بلکه تقدیر و سرنوشت تاریخی است؛ اما بهره‌مندی ما از سایه یکدیگر به اراده ما بستگی دارد.

وی تأکید کرد: اراده دولت و ملت ایران این است که دو کشور از همه نعمت‌هایی که امکان‌پذیر است به نفع همدیگر بهره‌برداری و استفاده کنند. زمانی که از مرزها و بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز ایران و افغانستان سخن می‌گوییم، معمولاً در مغز نوعی از فاصله سخن گفتن است اما زمانی که از راه، پل و رودخانه سخن می‌گوییم، اینجا از یگانگی و همبستگی حرف می‌زنیم.

روحانی اظهار داشت: این همبستگی باعث رونق بیشتر در زندگی مردم افغانستان می‌شود و ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم. روزی که کشور افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شد، همان روز امام خمینی (ره) سفیر شوروی را احضار کردند و با این سفیر سخن گفتند و فرمودند که کار شما غلط و اشتباه است و ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین خود بیرون می‌رانند.

رئیس‌جمهور متذکر شد: همچنین در طول جهاد مردم افغانستان، ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود و پیروزی و شادی شما، پیروزی و شادی ما بود.

وی تأکید کرد: ما افتخار داریم که در طول این چهل‌وچند سال، میزبان میلیون‌ها نفر مردم افغانستان در این سرزمین بودیم. میزبانی ایران برای همسایه گرامی و دوست خود یعنی افغانستان توأم با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان بوده است که بیش از ۴۰۰ هزار نفر دانش‌آموز افغانی در کلاس‌های درس ما آموزش می‌بینند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می‌کنند و در ماجرای کرونا به همان نسبت که به مردم ایران خدمت دادیم، بدون هیچ فاصله و امتیازی به مردم افغانستان هم خدمت دادیم.

روحانی افزود: ما امروز معتقدیم که فرهنگ و تاریخ ایران و افغانستان درهم‌تنیده است و به همان نسبت باید بازار و اقتصاد ما هم درهم‌تنیده باشد. برای اینکه اقتصاد دو کشور را در کنار یکدیگر و ارتباطات تجاری و اقتصادی‌مان را در حد مطلوب برسانیم، اولین قدم زیرساخت‌هاست.

رئیس‌جمهور خطاب به رئیس‌جمهور افغانستان گفت: با حضور شما و آقای مؤدی، ما راه‌آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن روز، روز تاریخی سه ملت بود و امروز با حضور ویدیو کنفرانسی جنابعالی، راه‌آهن ایران به افغانستان را افتتاح کردیم که دومین راه‌آهن در شرق ایران است.

وی ادامه داد: راه‌آهن میرجاوه، راه‌آهن اول ما بود که ما را به پاکستان متصل می‌کند و امروز راه‌آهن خواف-هرات، راه‌آهن دوم شرقی ماست که ما را به افغانستان متصل می‌کند و از شمال، ما در سرخس، اینچه برون و جلفا و رازی و در آینده نه‌چندان دور اتصال ما از کرمانشاه به خانقین و از خرمشهر به بصره راه‌های ارتباطی دیگری است که ما را به شرق و غرب متصل می‌کند.

روحانی گفت: افتتاح راه‌آهن خواف-هرات می‌تواند مورد استفاده و بهره‌برداری مردم افغانستان قرار گیرد. در آینده نزدیک امیدواریم که روزنک به هرات متصل شود و درهمین جا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند که راه‌آهن روزنک را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم هرات به مزارشریف متصل شود و سیر این راه‌آهن در منطقه بتواند به اقتصاد کل منطقه کمک کند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: با این اتصال، مردم افغانستان‌ها میلیون‌ها تن کالا را از این ریل می‌توانند جابجا کنند و همچنین صدها هزار مسافر می‌توانند از این ریل استفاده کنند و با اجرا و افتتاح بخش چهارم، مردم هرات می‌توانند به آرزوی دیرینه خودشان برسند و از این طریق یعنی راه‌آهن به مشهد الرضا متصل شوند و بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) را زیارت کنند.

وی افزود: با این راه‌آهن، ما رونق ایران و افغانستان را می‌بینیم و همچنین کالای تجار به‌راحتی به اروپا متصل می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید به بنادر مهم جنوب و بندر امام و بندرعباس متصل شوید و در آینده نه‌چندان دور هم به چابهار متصل خواهید شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما با تلاش جدی به دنبال آن هستیم که راه‌آهن چابهار-زاهدان را راه‌اندازی کنیم و تا چند ماه دیگر، دو بخش مهم این راه‌آهن را افتتاح خواهیم کرد و در سال ۲۰۲۱ این راه‌آهن متصل خواهد شد و بنابراین افغانستان می‌تواند در آینده نزدیک به چابهار هم متصل شود.

وی اظهار داشت: با اتصالی که در آینده شما به ازبکستان پیدا می‌کنید، می‌توانید از همه امکانات ترانزیتی و فواید ترانزیتی در این منطقه بهره‌مند شوید. این راه‌آهن می‌تواند حتی در آینده مسیر اتصال به ریل چین، قرقیزستان، تاجیکستان و بعد افغانستان و ایران باشد و شرایط را برای توسعه منطقه بیشتر آماده کند.

روحانی خطاب به رئیس‌جمهور افغانستان گفت: ما این راه‌آهن را به‌عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌مان امروز به ثمر رساندیم و به این تعهد خود در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آن‌ها می‌خواستند به‌عنوان تروریست اقتصادی تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را روی مردم ایران ببندند که البته شکست خوردند.

وی یادآور شد: طراح این طرح غلط هم سرنگون شد و همه کسانی که در این مسیر، راه غلط را انتخاب کردند، فهمیدند اشتباه تاریخی مرتکب شدند و ما امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود اما درعین‌حال ما همه طرح‌های توسعه‌ای خود را در شرایط جنگ اقتصادی انجام دادیم.

روحانی تأکید کرد: ما هر پنجشنبه افتتاح‌های بزرگ و تاریخی در ایران داشتیم و امروز سی و ششمین هفته‌ای است که ما افتتاح داریم و البته افتتاح امروز ویژگی خاصی برای ملت ایران و افغانستان دارد.

رئیس‌جمهور گفت: راه‌آهن خواف-هرات مسیر ترانزیت را برای مردم افغانستان هموار می‌کند، کاهش هزینه حمل‌ونقل را به دنبال خواهد داشت، ترافیک مرز دوغارون را کاهش می‌دهد که امروز مسیر پرترافیکی است و همچنین کالای افغانستان به‌راحتی به اروپا، ایران و سایر کشورها صادر می‌شود.

روحانی اظهار داشت: ما همچنان متعهد هستیم دوره آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت را برای عزیزان‌مان در وزارت فواید عامه افغانستان انجام دهیم تا آنان به‌خوبی بتوانند از راه‌آهن استفاده و بهره‌برداری کنند. همچنین لازم می‌دانم از همه مقامات و مسئولانی که در اجرای این کار تلاش کردند تشکر و قدردانی کنم و لازم است از تمام کسانی که برای اجرای این پروژه شهید و یا مجروح شدند، یاد کنم و برای شهدا اجر و مقام بلند اخروی و شفای عاجل برای مجروحان از خداوند منان آرزو کنم.

روحانی پس از پایان سخنان رئیس‌جمهور افغانستان خطاب به او گفت: روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور همیشه برقرار خواهد بود و امیدواریم با تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور بتوانیم طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی‌مان را ادامه بدهیم.

رئیس‌جمهور افغانستان نیز گفت: آقای رئیس‌جمهور! کمیسیون مشترک به‌زودی جلسات خود را دایر خواهد کرد.

وی تأکید کرد: از هدیه گران‌بهای ملت ایران به ملت و دولت افغانستان سپاسگزاری کرده و همچنین از حمایت‌های جمهوری سلامی ایران برای یک افغانستان آزاد و دموکراتیک قدردانی می‌کنم.

 

اشتراک گذاری این نوشته

اشتراک در خبرنامه

جهت دریافت اخبار مهم ایمیل خود را وارد نمایید